تبلیغات
آهنگ و کیلیپ و ....... - ادامه مرمت آثار تاریخی كرمان با لودر! + تصاویر

آهنگ و کیلیپ و .......

هر چی که بخوای

 

ادامه مرمت آثار تاریخی كرمان با لودر! + تصاویر

 

نوع مطلب :خبر ،

نوشته شده توسط:امیر رستمی

 

به ادامه مطلب بروید

 

در حالی هنوز یك ماه از تخریب صحن میدان گنجعلیخان كرمان توسط ماشین های سنگین نمی‌گذرد بنای تاریخی دیگری در این شهر با استفاده از لودر شبانه تخریب شد.

به گزارش مهر، نزدیك یك ماه از تخریب میدان گنجعلیخان كرمان كه میدان اصلی مجموعه گنجعلیخان است نمی گذرد كه بنای تاریخی دیگری كه ثبت آثار ملی كشور است در كرمان به وسیله لودرها كاملا تخریب و به تلی از خاك تبدیل شد.

این درحالی است كه پس از تخریب میدان گنجعلیخان كه برخی مسئولان از آن به عنوان مرمت علمی یاد می كنند این میدان بی نتیجه رها شده است و میدانی كه نقش تاثیر گذاری در تاریخ شهر كرمان داشت، در انتظار روزهای شكوفایی خود است.

هم اكنون نیز كلیسای متروكه ای كه از سال 87 جز آثار ملی كشور ثبت شده است و می باید تحت حفاظت و مرمت قرار گیرد شبانه به وسیله ماشین های سنگین كاملا تخریب شده است.

بنای تاریخی قبل از تخریب
 
این بنا كه سالها متروكه رها شده است از لحاظ معماری دارای ارزش تاریخی منحصر به فرد بود و به همین دلیل به ثبت آثار ملی كشور در آمده است.
 
نگرانی در خصوص حفظ آثار تاریخی كرمان
 
كلیسای تاریخی كه به دلیل عدم استفاده و رها شدن به ویرانه ای متروكه در مركز شهر كرمان مبدل شده بود بجای اینكه مرمت شود به تیغ لودرها سپرده شد و نگرانی در خصوص حفظ و نگهداری آثار تاریخی كرمان را افزایش داد.

محمد علی گلاب زاده، كرمانشناس شهیر در خصوص این بنای تاریخی كرمان به مهر گفت: این مكان به لحاظ معماری یكی از بناهای منحصر بفرد شهر كرمان است كه در خیابان شریعتی و مجاورت بیمارستان ارجمند قرار گرفته است.
 
گلاب زاده اضافه كرد: این بنا متروكه شده و نیاز به مرمت داشت و مدتی هم از سردر آن به عنوان تاكسی تلفنی استفاده می شد.
 
این كارشناس افزود: این بنا سال 1320 توسط معمار معروف كرمانی "علی محمد راوری" ساخته شده است و به دلیل معماری منحصر به فرد مورد توجه قرار می گرفت.
 
وی گفت: معمار این بنا سردر معروف كتابخانه ملی كرمان و پرورشگاه صنعتی را نیز ساخته است و سردر این كلیسا نیز بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

بنای تاریخی بعد از تخریب
 
گلاب زاده اضافه كرد: این بنا از آثار سنتی و ارزشمند كرمان است كه نیاز به توجه برای بازسازی داشت.
 
لزوم پاسخگویی مسئولان در خصوص تخریب بنای تاریخی
 
مصطفی هندوزاده كرمانی، كارشناس مرمت و احیا بناهای تاریخی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: بنای مذكور در اثر گذشت زمان و تاثیر عوامل جوی از یك سو و كم توجهی مسولین و مدیران شهری از سوی دیگردچار فرسودگی و تخریب در بسیاری از بخشها شد و قسمتهایی از آن دچار تخریب های گسترده شده بود.
 
وی با ابراز تاسف از تخریب این بنای منحصر به فرد كرمان افزود: این بنا در مركز شهر كرمان قرار داشته و دسترسی به آن از طریق خیابان شریعتی در جنوب و خیابان ابن سینا در شمال است، ساختمان دارای چهار ورودی بوده كه یك ورودی (ورودی اصلی) در خیابان شریعتی و سه ورودی دیگر در كوچه شماره یك خیابان شریعتی هستند، دو ورودی از این سه ورودی كه كوچكتر بود در حال حاضر مسدود شده اند.
 
وی در خصوص تاریخچه این بنا نیز گفت: این كلیسا در سال ۱۳۲۰ شمسی و به دست معمار معروف كرمانی "علی محمد راوری" در خارج از محدوده شهر كرمان ساخته شد كه هم اكنون با پیشرفت شهر در مركز كرمان قرار گفته است.
 
بنای تاریخی قبل از تخریب
 
هندوزاده گفت: با توجه به اینكه شبكه های چوبی نورگیرها از ارزش والائی از نظر طرح و اجرا برخوردارند ولی مربوط به دوره ساخت كلیسا نیستند و مرحوم غلامعباس نظریان این پنجره های چوبی را متعلق به كاخ خورشید در كلات نادری می دانست كه از آنجا خریداری شده و به كرمان آورده شده اند.

وی گفت: معماری این بنا با توجه به زمان ساخت آن تلفیقی است كه معمار حاج علی  محمد به گونه ای زیبا آن را به اجرا در آورده است.

 وی تصریح كرد: این كلیسا از 32 سال قبل كاملا متروكه و بودن استفاده بود و در محوطه آن كشاورزی انجام می شود و مدتی هم تاكسی تلفنی بود كه پس از انتقال تاكسی تلفنی به مكانی دیگر قسمتی از مبلمان این بنا به آنجا منتقل شد.
 
این كارشناس گفت: این بنا در میان باغی مصفا قرار داشته كه در حال حاضر درختان آن از بین رفته اند، این سالن با ارتفاع نسبتا بلند و سقفهای كجاوه ای بنا شده،  نورگیرهای طرفین آن با پنجره های مشبك چوبی و شیشه های رنگی تزئین شده  است، قسمتی از این بنا نیز در نوع خود زیبا و تلفیقی است از چند نوع مصالح و در تزئین آن از شیشه های رنگی به سبك ویترای نیز بهره برده اند.
 
وی ادامه داد: پلان كلیسا متروكه به صورت یك مستطیل است محوطه باز اطراف ساختمان اصلی كلیسا با دو آكس عمود برهم با درختكاری هایی در طرفین، زمینی به ابعاد 105 در 95 متر است كه طی پی گردی های انجام شده مشخص شد كه در ابتدا این محوطه زمینی زراعی بوده و جهت تامین علوفه دام مورد استفاده قرار می گرفته است آب مورد نیاز زمین زراعی از چاهی كه در این زمین قرار داشته تامین می شده است.
 
روند تخریب بنای تاریخی
 
این كارشناس افزود: ساختمان كلیسا به صورت شرقی - غربی بوده  نما و ورودی آن رو به غرب است كه طرفین آن كمی نسبت به ورودی عقب رفته و ورودی زیر برج ‌ناقوس قرار داشت یكی دیگر از جنبه های سمبولیك در ساختمان كلیسا می توان استفاده از رنگ آبی در تزئینات ساختمان كلیسا نام برد.
 
وی گفت: این بنا قبل از تخریب نیز علیرغم ثبت تاریخی به دلیل عدم توجه در معرض تخریب تدریجی قرار داشت.